~~ selamat bpuasa tawan2 ~~

hehe..xsgka akak dh pndai dh isik lagu...wlupn tkial2...nk give up dh sbnany..tp try gak aaa...at last,ooyeaaahhh...huhu...tp dik,xpndai nk tuka gmba bear tu..tlg tuka,dik..bosan la tgk bear tu...huhu.. huh! si bell@ katook (ong2 gedik2..huhu) tu msti gelakk akak sbb xpndai..ape gelak2 ?? lempang nk??akak ni versi kertu..mmg la slow..dh leh isik lagu ni dh kire hebat dh la..jgn la compare ngan katookk tu..bdk2 muda skrg ni mmg la terer..jgn la bnding ngan akak ni...

tp kan,klu compare ngan mmbe2 akak, akak ni leh kata mabeles la gak...pndai blogging,wat..mak hebat,noks!!klu compare ngan mmbe2 akak,diorg pndai facebook je..ape barang men fb kan,dik?
wakakaka...angkuhny diriku d bulan rmdhn y suci ini..huhu..k..insaf2..huhu..mtk maaf ye,kattookk...hehe =)

k la...smpena bln puasa ni,akak nk wish slamat bpuasa u smua y bc blog ni..specially mmbe2 akak ngan adik..tp y pernah tgk kejelitaan akak je la,ye..y xprnh tgk kejelitaan akak ni,cmane die
nk feeling dgn ucapan akak ni,kn..huhu..u adik bradik pn sama...klu bc blog ni,slamat bpuasa..
hulur2 la duit,nk byr sata,sate u raya..hahahaha..

hmm...akak xnk mtk maaf lg,sbb nk tggu ry..hehe

smpena bln y penuh keberkatan ni,akak nk share 2 bnde ngan sume..1st,lagu hijjaz ni...tajuk die nasihat ramadhan..hayati la lirik die..sayu je bl dgr..smbil2 dgr lagu ni nnt,bleh la bc 1 cerita ni...hrp2 dua2 lagu dan cite ni bleh jentik sesuatu kat hati kite...hrp2 ade sesuatu y kite leh renungkn..gelak,gelak jgk...tp kite kene sntiasa mperbaiki dr..jd hrp2 bl dgr lagu n bc cite ni, ade sesuatu y kite leh sama2 renungkn....slamat bpuasa smua...renung2k dan slamat beramaaaaallllllllllll.....hehe

.....................Puasa Si Miskin.......................

Sekadar renungan...buat peringatan buat diriku yang sering terlepas pandang. Aku telah menemui sebuah rumah yang usang. Rumah itu hanya berdindingkan buluh bertanggakan batang kelapa. Di serambi rumah itu ada beberapa anak kecil yang kelihatan lesu dan letih. Aku hampiri mereka lalu bertanya kepada yang paling tua antara mereka, seorang kakak yang berumur baru kira-kira 11 tahun:
"Mana emak? "

"Mak pergi menoreh," jawabnya.

"Mana bapak?"

"Bapak pergi kerja..."

"Habis tu adik yang kecil ini siapa yang jaga?"
Di situ ada seorang bayi dalam lingkungan umur 5 bulan.

"Adik ini sayalah yang jaga." Jawab budak berkenaan.

"Awak ada berapa orang adik-beradik? "

"Sepuluh."

"Adik ni yang ke berapa?"

"Saya yang kelapan."

"Mana abang-abang kamu pergi?"

"Tolong emak menoreh."

"Adik puasa hari ini?"

"Sama je pakcik, puasa ke tidak..Kami ni makan sekali je sehari..." Jawabnya.

Mendengar kata-kata itu aku sungguh terharu.Lalu aku bertanya lagi

"Adik bersekolah dimana?"

"Saya tak sekolah.. Emak bapak tak mampu..".

"Bapak kerja apa?"

"Tangkap ikan kat sungai nak buat lauk bukak puasa ".

Budak itu memberi tahu, lebih baiklah bulan puasa berbanding bulan lain kerana pada bulan puasa mereka dapat makan kuih. Ada saja orang yang hantar. Aku berlalu dari situ dengan seribu-satu keinsafan. Kebetulan di simpang jalan ada orang menjual daging lembu tempatan. Aku beli satu kilo tulang lembu. Di kedai runcit pula, aku beli rempah sup dan sepuluh kilo beras untuk disedekahkan kepada keluarga itu. Bila saja aku beri barang-barang itu pada adiknya, dia melompat kegembiraan sambil menjerit

"Yeh yeh..! Kita dapat makan daging malam ni..!".
Aku bertanya kepada si kakak mengapa adiknya girang sangat. Dia memberitahu aku, sejak dari raya korban tahun lepas baru sekarang mereka berpeluang makan daging lembu sekali lagi. Seminggu kemudian aku datang lagi ke rumah itu. Bila mereka melihat aku datang, mereka girang menyambutku di pintu rumah. Kebetulan pada hari itu aku sempat berjumpa dengan ibu mereka. Sungguh menyedihkan cerita yang aku dengar: Anak yang berumur 4 tahun itu memberitahu padaku bahawa mereka sudah seminggu makan sup tulang yang aku berikan hari itu.

"Tiap-tiap hari mak buat sup, sedaplah Pakcik.."
Aku bertanya kepada emaknya macam mana dia lakukan hinggakan sup itu boleh tahan sampai satu minggu? Dia memberitahu padaku bahawa pada hari pertama dia merebus tulang itu,dia telah berpesan kepada anak-anaknya agar tidak membuangkan tulang yang telah dimakan. Dia kutip semula semua tulang-tulang itu dan merebusnya semula untuk dimakan pada hari berikutnya. Itulah yang dia lakukan setiap hari. Dia berkata:

"Kalau tidak dapat makan isi, hirup air rebusan tulang pun dah lebih dari cukup untuk anak-anak saya. Dia orang suka sangat."

Aku bertanya lagi

"Upah menoreh berapa makcik dapat?"

"Cuma RM3.00 sehari."

"Ayahnya bekerja macam mana"

"Kalau dia dapat ikan itulah yang dibuat lauk setiap hari."
Rupa-rupanya aku terlupa bahawa aku sebenarnya hidup dalam keadaan mewah..Pernahkah anda menghirup air rebusan tulang yang direbus semula sepanjang hidup anda? Atau adakah anda buang saja tulang itu beserta daging-daging yang ada padanya kerana anda kata ianya "TAK SEDAP"? Mungkin kita sudah terbiasa hidup senang hinggakan kita lupa bahawa kalau pun kita susah, masih ramai lagi orang yang lebih susah dari kita.


credit--isuhangat.blogspot.com
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

1 Response to "~~ selamat bpuasa tawan2 ~~"

  1. onniye Says:
    September 9, 2009 at 9:11 AM

    toche, sbb tlg edit..hehe..gud girl