~ aktiviti RAMADHAN 3 ~

klu aku tny korg, ape bende y akn wat hr raya ni sooooo exciting, blend with lively and kebabooomm celebration?

shoppg baju raya? nop...
bg / dpt duit raya? nop....
raya umah mertua @ bakal mertua?? nop...
msk rendang, ketupat sama2? yes but still nop...
take a stroll around ramadan bazaar?? nop..nop..nop....tu ms ramadhan,kn...
tarawih? yes, but we perform during ramadhan,kan..so counted as nop..hehehe..gedik x aku??

k la....meh aku btau..tp ni pd aku la...klu korg xstuju, i don heran....huhuhu...
jwpn aku, bunge api!! kebabooooommmm.....hehehehe.....bulan poso ni aku try gak usha bunga api bodo2...nk wat main ms raya nnt..ye la, xmeriah rasany smbutan hr raya klu xdek main2 bunga api....dh 3 bazar besar y aku carik...temerloh, jaya gading ngan kuantan...tp, nan hado!!! bkn xdek, tp mahai...

korg nmpk x bunge api y belah knn?? ala...y paling pondan ni haa.......teringat lg zmn dolu2....mak aku beli sebungkus besar...besar cam guni tuh!! puas hati gileaku adik badik main....bleh main smpi pengsan!!! tp tu dulu la...ms kerj xharamk serba serbi...la ni?? korg nmpk kan, segenggam kecik tu...kat temerloh, 4hengget....aku dh mengepek( mbebel) dh ms tu..."mahalnyeeee"..tp bl aku g kat kuantan ni, lg mhl rupenye....5 hengget!!

adoyai...awatla mhl sgt skrg ni ek...kdg2 aku rs mcm xpuas hati pun ye....ye la, cube korg pk, knp smpi jd mahal cenggini??msti sbb bnde2 ni dh jadi brg terlarang,kn?? bende2 y terlarang, terkawal, mmg mcm ni...tpksa djual sorok2...ckit2...tu y jd mhl...nympah plk aku rs bl nk cite psl bunge api ni...wat sakit hati je...mn xnye, padahal bunge api je...bknnye mercun pun...klu xde bunga api, meriah ke raya ni??hmmm...org y lahir zmn 70an, 80an mcm aku y dh merasa zmn seronokny main bmcm2 jenis bunga api mcm aku ni, msti stuju dgn pndpt aku....raya mmg xmeriah klu xdek bunga api...

kdg2 nk slhkn kerj sbb hrmkn mercun, bung api ni pn xleh gak....sbb ade kes meletup sana sini la, smpikn kerj tpksa amik tindakan cenggini...cume aku la, rs xbest....sbb aku rs mcm xsemua u merbahaya..klu mercun, mgkin aku rs ok utk diharamkn...kecuali mercun ular ngan mercun bwg la...nama je mercun, tp pondan gile...huhu...klu bunga api tu, aku rs still ok..xmerbahaya..tp tu la, mgkin tu kata aku...mgkin ade org y kreatif, smpikan die g kopak bunga api ni u amik belerang..nak wat mercun kabaid...tonyoh dlm botol ke, bg meletup...smpikn tpksa diharamkn ngan bunge2 api skali...sob2...sedih tul aku rs...sbb aku dh xleh rs pengalaman main bunga api mcm ms aku kecik dolu2....sob2.....

lps 5min menangis.....
alang2 aku cite psl mercun ni, tringat plk psl lagu raya dolu2...
"dam dam dum, bunyi mercun..."
korg penah x dgr lagu raya nyanyian saloma kot..xigt...tp dulu lirik die ade sebut dam dam dum bunyi mercun ni...tp smnjk mercun ni dharamkn hjung 90an dl kot, lirik ni pn dh diharamkn..huhu..hebat tul penangan mercun ni..lirik lagu pun kene cut....hihihih....eh,suke plk aku...bkn ke aku tgh emosional skrg ni??k...k...bertukarrrrr!!!!!!!!

aku tgh sedih ni....huhu....tetiba jah ayt aku btuka jd sedih...huhu....meh la aku cite ckit pngalaman aku main bunge api @ mercun zmn aku kecik dolu2...wlupn dgn bcerita ni leh wat aku jd sedih sgt2, sebak, pilu, tp xpe la..at least aku leh simpan skek kenangan ni...korg pn leh kenal mercun2 y dh mula pupus....sob2...

~ mercun lebah ~
takut tul main mercun lebah ni...mn x nye, die terbang merata...btul2 mcm lebah ngejar org...
bunyi pun mcm lebah gak....bzzzzzz.......besenye lepas psg api kat sumbu, sume org menempik2 larik gi cari tpt nyorok....tobat aku xpenah jadik tukang ngidup api...mau terkincit dlm suar...hihihih...thrill gile main mercun ni...takut + best...hihihihi...
kene gigih main mercun ni, spy bl mak pak kejar u piat tinge
pasai balik lmbt main mercun, leh larik dgn gagahnye...hehhe

~ mercun bwg ~
mercun y xlyk dipanggil mercun....pondan gile mercun ni....baling,pop...baling,pop...
xsesuai u hero2....huhu...
tp u merterkujatkan org tu,leh la....hehehe...
br2 ni adik aku pn ade beli mecun bwg ni...waaaahh...dh upgrade dh rupenye...
xbulat dh bentuk die...jadik pjg2 plk...hehehehe

~ mercun papan ~
mercun papan ni xkire ms ry cina ke, ry puasa ke, sume org hantam main..huhu....
besenye ramai2 bkumpul agak2 dlm 5 meter dr mercun ni.....
sorg akn g nyalakn sumbu....sronok kumpul rmai2, sbb sronok tgk die meletup....
gedik jah mercun ni mlompat2 ms meletup tu....
kite y tgk pn sama gedik merenyih2 tgk die meletup....
mmg meriah.....bising!! pomm...pom...popp..poppp!!
kdg2 tu saje cabut biar jadik sebijik2....nyala 1, baling...
pastu nyala lg, baling......saje, nk bg abis lmbt...
klu x, skali main je dh trus abis...huhuhuhuh

xtau la nama mercun ni, tp meriah tul main mercun ni....
letak ats tnh...pastu akn kuar la bunga api y cntik2 naik ke ats....
ala2 bunga api y diorg main ms smbutan merdeka la...tp tu thp hebat...
ni thp kecil2an la... hehe.....

~ mercun bola ~
aku rs, mercun ni la y agk merbahaya klu nk dcompare ngan mercun lain...
mercun ni la y sokmo mnyebabk bdk2 hilang jari...bunyi pn bleh thn mabeles kuat.....
ade info ckit y aku jmpe psl mercun bola ni...

MERCUN BOLA INI PALING BAHAYA DARIPADA MERCUN BIASA YANG DIBALUT KERTAS.
PLASTIK INI BERTINDAK SEBAGAI PELURU HIDUP ATAU MENJADI SERPIHAN (SHARPNEL) YANG BOLEH MENEMBUS MATA, KULIT DAN DAGING APABILA MELETUP.

LAGI SATU BAHAYA IALAH SUMBU :
1. SUMBU INI BOLEH TERBAKAR DALAM TAK NAMPAK LUAR
2. BIASANYA SUMBU TERBAKAR PERLAHAN, TAPI ADA YANG TIBA-TIBA TERUS TERBAKAR PANTAS DAN MELETUP. MERCUN BOLA IALAH ADIK KEPADA BOM TANGAN !!!!
BUKAN SETAKAT JANGAN MAIN, JANGAN BERADA DEKAT DENGAN MEREKA YANG MAIN MERCUN BOLA !!!

~ bunga api kucing~
bunga api ni xdak nama pn...tp aku pggil bunga api kucing...
sbb ketas pbalut bunga api ni ade gmba kucing...
aku rs bunga api ni slh 1 y xyah dharamkn...sbb xnmpk plk merbahaya tu tang mana..
lain la klu sesaje g cucuh org...br la bahaya....hehehe....

~mercun tarik ~
mercun tarik ni glemer bkn takat ms hr raya je...dh lepas2 hr raya pun...
nk2 d kalangan bdk sekolah...suke tul la ikat kat tingkap @ pintu....
nk2 tingkap skolah dulu2 bkn mcm skrg...
tingkap dulu2 tu mcm tingkap umah kampung....
sblm balik skolah, kene tutup,pastu selak...
esok pg2 kene bukak balik....bdk laki suke tul g ikat kat pintu, tgkap..
pastu bl kite bkk, meletup la mercun ni....sbb mmg tabiat mercun ni,
akn meletup bl kite tarik die...so bl kite dh ikat pd pintu / tingkap,
bl kite bukk tu, kire tarik aaaa.....
bl dh meletup tu, phm2 je la...dgn melatahnye...dgn melompatnye....
suke sgt la depa ni klu kenekn org...huh!! nk2 klu y ade lg dajal, ikat kat kasut kite..
x ke dajal tu???lahabau puny budk!!
haha..tu dia...luahan mangsa....hihihih

~mercun ular~
hahaha...mercun ni la paling pondan di dunia ni....xmncabar lgsung!!
korg nmpk x mercun ni??ala..y mcm ubat panadol tu...
cume die kaler hitam pekat...alah, seng cite, mcm magnet la....
besenye ltak ats pokok..kat pokok y byk daun...
pastu letak api ats die...pastu kite duduk je la dpn pokok tu, tgk die mkin pjg...
melingkar turun ke bwh....btul2 mcm ular....
so, xdek thrill lgsung main mecun ni...
pondan ya amat...so, aku xbape phm la klu mecun ni pn diharamkn....
why??why??why???mgkin sbb nama die mercun kot...huhuhuhu


~mercun ayam~
hehe..btul2 di'deko' gmba aym...hehehe..cam lwk pn ade, tp kretip pn ade...
aku n xbape igt psl mercun ayam ni...tp klu xsilap aku, lps kite bakar montot die tu,
die kan tkejut pasai ade org main montot die...
so, die akn bdesup bgerak ke dpn smbil bkoko skek kot..pastu br booomm..
gtu je la...xdek meletup mn sgt pn.....xmerbahaya pn....comel je......hehehe

xtau gak nama mercun ni...tp sronok main mercun ni....sbb xmerbahaya lgsung....
bl kite dh nyalakn, trus halakn ke langit....
akn kuar bunge api y kalerful berdas2..cntik sgt....
ms ni mmg meriah, sbb duk sibuk kire bape das y kuar.....
kalernye pun cntik....lwn plk meletup kat langit y hitam pekat tu,
mmg la cntik suasana tu...hmmm...windunye.....

mercun ni leh btuka2 kaler.....3 kaler kot...xigt gak...
aku try igt jap ek....klu xsilap, klua kaler kuning, merah, hijau kot....huhu...
dulu2 leh la beli byk2, sbb besar...murh plk tu..
skrg ni dh la mahal,kecik plk tu..heh!



~ mercun gasing ~
ni slh satu mercun feberet aku....beseny cari tpt y luas...y lantainye licin....
klu kat jln tar tu,xbest....sbb nnt die xbpusing sgt....
lps nyalakn api, larik....sbb die akn bpusing...
bpusing tu bknnye setempat...ye la, die pn pening kot...mcm kite la gak...
klu bpusing, ape jadi??kan ke pening..tu y merata je g...huhu...
sronok tul main mercun ni...kdg2 psg 3,4 bijik serentak..
pastu pakat ramai2 y melompat2 dkt ngan mercun ni....gedik!!huhu

~ mercun naga ~
nama ganas, tp bunyi poop..pooop jah..mcm bertih jagung...hehehe

~ mercun roket ~
seriau gak mercun ni, sbb die akn terbang...dah namany pun mercun roket,kan...
tp rasany mercun ni la pling famous, plign digilai bdk2 zmn aku...hehehe
xleh pegang kat tgn,dik non...bahaya...
besenye carik botol kaca...botol air y kite wat minum tu...
[zmn skrg hmpir pupus dh air y djual dlm botol ni..dulu blambak2]
nyalakn api,pastu larik...sbb die akn terbang....terbang ke mn tu,xleh nk jgka...
ikut dan die..tu y dolu2 byk kes terbang msuk umah org la,smpi tbakar abis lgsir2...
blum lagi terbang naik ats atap umah org, atp reban aym, smpi terbakar...
msuk dlm kain org pn ye...huhuhuh...y sokmo duk kuar dlm cite2 drama tu,
mercun ni la...nakal punye mercun...hihihih....

~ bunga api merah ~
ni bunga api pling basic....wajib ade tiap2 tahun...sbb ni je la y pling murh...
tp skrg dh mhl dh...majuk aku, nk beli ke x...sroooooottttttt........

~ mercun mancis ~
aku dh xigt psl mercun ni....sbb dh lama sgt xmain..so, xleh cite pape sgt...hehehe

~ mercun ketupat ~

~mercun kete kebal ~

~ mercun katak ~
hehe...xjumpe gmba mercun katak....cume seingt aku, mercun katak ni kaler ijau...
berikat....boleh thn syok gak bunyik die bl meletup....
tp xigt sgt dh psl mercun ni...sowi...hehe...

~ meriam buluh ~
hmmm...ni la die raja segala mercun, bunga api.....mmg xdek tandingan....
zmn dulu, hr raya mmg akn jd sgt meriah bl ade bdk2 [kdg2 tmsuk org tua...]
y main bunga api...tp org tua pn xleh blah gak....depa pun nk main jgk....
xkire dh umur tu bape...20 an ke, 30an ke, 40 an ke, 50 an ke...
.skali skala diorg pn nk bgumbira gak... tu y galak nk main meriam buluh tu...huhuhuh..
y syoknye main meriam buluh ni, bl kite main secara beramai2...
seronok tgk suasana zmn dulu2...
org tua( org dewasa) bergotong royong carik buluh....
ceh, igtkn nk crik buluh wat lemang ke, tp rupe2nye nk wat meriam buluh..
hampagas tul...huhu...tp sronok la tgk....
ade y tlg crik buluh, ade y carik tpt strategik...tpt tggi lg bgus....
biar 2,3 kmpung leh dgr bunyik kite pnye meriam....huhuhu...

y pling penting pasal meriam buluh ni, karbait la....tul ke aku eja??huhu....
lg byk,lg gempak bunyi...tp lagi bahaya la...kene beringat...
jgn tau nk gempak je...huhu....ade gak y tlebih kretip, y nk lg mantop kot bunyik,
g bantai amik ekzos motor wat ganti buluh..buleh gtu??huhu...
besenye org dulu2 main meriam buluh ni lps terawih, lps moreh...
tetengah moreh tu, dengar bunyi sayup2 'kebabooom"
wahh...wahhh...waaahh...org kampung sblh dh pggil tu...
ape lg...kite pun angkat kaki la...join sekaki...mcm tu la suasana zmn dulu2...
duk saling lwn...bunyik meriam tu dh jadik sahut menyahut.....
kdg2 tu kite xmain, tp bl dgr y kmpung kite pny bunyik lagi kuat,waaaahhh...
bangga tul rs....hehehehe.....sonok..sonok....
y x sonoknye, bl dgr / bc berita psl org y cedera dsebbkn meriam buluh ni...
hmmm...sbb tu kot skrg ni dh mkin kurg org main meriam buluh,
di samping org zmn skrg ni sndiri y kurg tahu ttg meriam buluh ni........

k la...klu nk ikutk, byk lg sbnany mercun2 y aku main zmn dolu2....tp xigt dh mercun ape lg y ade...mklumla, dh lama sgt rasany xpegang mercun...klu igt, huh..mau 2,3 mlm xabis lg ngayat psl mercun ni...huhu....aku stop dl la kot...lagipn dh pjg dh rasanya ni....cume aku nk share ckit ngan korang, pengalaman org2 sezaman ngan aku y pernah merasa main mercun thun2 80an - 90an dulu....klu korg pn sempat merasa pengalaman ni, mknany kite ni sama2 btuah, dpt merasa main mercun tnpa ilang jari ke, kepala ke, kaki ke...hehehe..thniah la u kite ye...hehe...jom kite share kenangan ni....u kite sama2 imbas balik semula kenangan y belum tentu kite dpt ulang semula....sesambil tu jgk, u kite renung sejenak..semakin moden kehidupan kite, smkin byk sbnany y kite hilang...hmmm...renung2kn....hehe...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dulu masa abah aku gi terawikh ader jugak budak2 main mercun tapi bukan bola.Ketupat tak silapnya..konon nak baling kat parit pastu kebetulan abah aku lalu naik moto balik terawikh dorang baling hampir kena motoh abah aku...terkejut dia...habis tayar depan moto abah masuk parit...pastu kakinya termasuk dalam selut seliparnya hilang sebelah dalam selut parit...kesian abah aku..

pakai tin pun bleh gak...gali lubang sikit...buh karbait.. curah air sikit..tutup ngan tin susu dumex yg besar..pastikan ada lubang sikit kat atas tin yg terlankup tuh..tunggu sekejap.. biar gas dalam tin tu betul2 kaw..cucuh sama api kat lubang tin tadi...boleh terbang tin tuh wooo..
bunyi pun leh tahan gak... lebih kurang bunyi meriam buluh...tapi tak bahaya ler.. seronok gak kalo susun sampai 5 biji tin..pastu cucuh satu persatu...meletop pun bunyi menarik jerk...

meriam erk...dulu waktu kecik2 an duk kat satu kampung ni....mmg kg tu meriah r ngan meriam n mercun2 nyer waktu rayer n biler2 je la...biler satu meriam meletop,satu kg bergegar...bdk2 mude kg tu mmg suke maen lwn2 bunyi meriam saper paling kuat..an suke je dgr bunyi meriah camtu,..yg penting nak maen meriam kene ade skill, klu x nasib mlg tu tanggung sndiri ye...

tp cian kat baby2 kat kg tu le..mlm2 jer terganggu tdo diorg..iklan kat tv kate klu pakai lampin jename pampers, baby bleh tido lene tanpe gangguan, tp kt kg 2, tak kisah la pakai mamy poko pants ke, drypers ke, sure terganggu le tdo nagn bunyi meriam tu..so, sesaper nak maen tu pk la dulu btol2 erk..

puh...meriam buluh paling x ble lupe nih..dulu aku ngn adik wat eksperimen meriam buluh gne buluh lemang...hahaha...bunyik nye mmg best sbb kentut adik aku lg kuat bunyik nye...aku punye ktawa guling2 bila meriam tu letop....hahahaha

btollah ry skang dh x mcm ms kt kecik2 dl......rndu sgt zmn2 2.....teringat ms dl wat meriam besi.aku dgn kwn2 kg pakat g potong tiang besi jalan..pakai gergaji jek...jenuh potong gilir2...smpai kene kejar ketua kg...hahahha....skang ketua kg pon dh xder...huhuhuu

aku suke main meriam tin tu senang bawak lari jika ayah aku ngamuk tp..... ayah aku pon dh xder..rindu nk kene marah ngan dia mcm dulu2...huhuhuhu

terigat lagi aku ngan kwn2,thun1989 klu xsilap...bawa kabait g cucuh yg meriam tugu kt masjid...hehe3..siap kena kejar ngan org kmpg lg...hahaha...mercun tarik,wat naya org time diaorg solat terawih...nakal tol...tp bila kenang balik,syahdunya...sapa ada mesin mcm back to the future 2???nk pinjam,nk p zmn dulu2 balik..

sonok wat tanlung pki tin milo pastu blakng tin tu tebuk ar name kite pki paku,,pastu g ronda2 kampung..lg best ronda mlm 7 likur...hahaha...

teringat masa kecik2 duk umah felda lg.kat beranda umah ada tiang pagar kayu (lebih kurang g2 la) sesaja je wat tercabut coz nk buat tiang pancang lampu malam 7 likur. pelita lak buat drp tin susu sumbu kain. meriahnyer... mlm raya lepas pengumuman raya lari keliling blok jerit "esok hari raya ".bila beraya, canang kat kwn umah yg dpt duit raya banyak. sampai umah tabur n kira duit mcm org kaya sangat walaupn baru 2 3 hinggit. best gila raya zaman kanak2.tp anak2 skrg nk raya tunggu mak bapak bwk tupun kekadang x nk ikut.

aku bab paling besh bulan posa nie pegi memekak kejut orang bangun sahur...besh giler...ngan beskal pastu ikat ngan tin kosong...5, 6 orang...bangun bangun sahur!!!pastu g sekolah ngantuk...keh keh keh...

Raya? Memamg xleh lupa la masa aq umur 12tahun..aku pegang mercun roket ,member aq wat dajal kt aq,dia g bakar mercun tu.aq xperasan .apalagi meletup kt tangan..jari hantu aq hancur tp nasib baik xteruk..aduh..musibut nyer member.

dulu2 suka tul main mercun tarik..abis semua pintu dan kerusi2 mkn yg kayu kena ikat dgn mercun tarik..lebih best ada yg melatah bila mercun tu putus..uiks kenangan2.

teringat mase dulu2 kat kg... maen mercun padi letak kat taik lembu pas tu bakar... lari jauh2 sape yg terkene nasib la... hahahahahahaha

dulu time kecik2 suke main bunga api yg 20sen sbatang..kaler merah belang2 putih.aku suke patahkan kecik2,bakar pas2 baling.best...
ade yg melayang,ad meletup cam mercun lain...sampai jari2 aku skali 'meletup' sebab xsempat nk baling dah ter
bakar jari..haha. Rindunyer zaman kanak2 aku...

best sgt raya dulu2....main mercun sesuka ati...berlumba-lumba sape nya paling kuat meletup...penah main bunga api yg berwarna-warni yg kuar asap byk gila tu...kan kertas luar die kaler merah lilit ngan kertas kuning..yg batang kat dlm tu patah...aku pun angkat la tinggi2 bunga api tu sambil pusing2..sekali jatuh ats kepala aku...tetiba bau hangit...rambut aku terbakar da....tobek setempat di pagi raya....hahahha...nostalgia betul...

enangan mlm tujuh likur masih tak dilupakan ... pasang pelita,main bunga api,main perang2,main meriam buluh pastu meriam kabait letak kat besi paip pastu buat pintu gerbang kt depan jln .. tgk pintu gerbang jln mn paling cun ... slalunye bentuk bintang ... dulu2 tak pasang lampu kelip2 pun... kampung mn yg ada lg buat pintu gerbang guna pelita ...susah nak cari .... kesian budak2 skrg tak dpt nak menikmati hari raya mcm kita dulu ....

kami lak suka ronda keliling kampung kasi padam pelita kat pagar rumah org kampung ...dia org pasang kami padamkan,,,, seronok gile ....

tgh org semayang terawih tu.. Aku ngan kawan2 aku main nyuruk2... Pas tu wat penanggal pakai suratkhabar...tapi yang penting time more jer... Aku ngan kengkawan mesti ada.... Hehehe

Dulu pelita xda beli atau buat.aku curi, 1 umah 1 pelita aku ambik.bygkan 1 kg aku round.hahaha. Pas2 pasang kat umah pelita nye warna warni.hahaha...

hoho....meriam tanah....begegau kampung sebelah...pas tu... kena kejau org kampung....hahaha..best2x...

men meriam tnah memang trbek!..pas2 men kejar2 ngan polis..kne tgkap ngan polis pon kne crmah je..sbb polis pn knal..knangan..hehe

dulu wak tanglong guna tin milo or susu tepung..amik paku tebuk ikut kreativiti sdiri..

ahhhh hahahah aku kalo main meriam pakai batang court takraw kat kg aku ,sok pagi 2aku plg balik best giler satu kg bergegar, sampai bapak aku pun naik angin sekali sekali daH.......HAHAHAHA ITU PART YANG PALING SERONOK SEKALI ,,,RASA MACAM NAK BUAT LAGI AJER........???????????

kt kmpung salu pkul 2 lbih bru bh tdo. sbb dak2 kmpung lawan meriam dgn dak kmpung len.. sengal.

Dulu men mercun xda pts2 jari nie,meriam pun owg2 tua men skali,perang 3 penjuru,pas2 kene kejar ngan polis panjat pokok durian,.hahaha skg dgr bebudak men meriam bunyi mcm kentot.kehkeh..

dulu men mriam sape pling kuat bnyi.. Susun mriam smpi 20 bji tgk sape pnye pling power.. Lps trwikh je trus men mriam.. Best nye raya dlu2.. Huhuhu..

(mercun bola) buat perambat budak tak posa di asrama sekolah dulu hahaha,,,,takdan nak makan megi..mercun nih meletup bawah tangga...pinggan megi melayang jatuh..terkejut kooo hahaha..

nakalnyer kawanku sorang..dia ajak kekawan dok kat balairaya..pastu diam2 letak mercun bola ni atas taik lembu tue...hehehe korang musti tahu akibatyer...hahahahha...kono samak satu badan...... AMIK KAU......

haaaa... yang nie nak gempak main kt parit.. lepas pasang baling masuu terbk kedalam parit.. menghasilkan bunyi gema yg best + percikan air.. kalau ade ikan pun ikan terbang sekali.. hehehe.. brutal tak aku masa dulu..

mercun papan ni selalu letak kat buntut ayam,pastu bako....dah meletup lari lintang pukan ayam tu....hahahaha... tp bunyi die bingit sikit, tp kalau beli mesti bukak 1 1 sbb kalau bako sekali gus rugi

aku pnh wat keje jht..sumbat dlm mulut cicak, pas 2 letup..KABOOM...!!!!bekecai cicak..haha..syok gile ase...

tiap -tiap tahun kene buat baru meriam boring tul ketua kampung kat taman aku nieee x bleh nak hapening sikit. asyik2 nak rampas meriam huhuhuhuh

wah best2..setiap kg msti ade yg main meriam..siap lawan spe paling kuat 2..klu bunyi x smapi kg seblah mmg kene kutuk jer..huhuhu..
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

1 Response to "~ aktiviti RAMADHAN 3 ~"

  1. Anonymous Says:
    March 21, 2011 at 10:41 PM

    tu die..semngat cite pasal mercun...sume jenis mecun pnah main ke?haha