~ berkongsi cerita ngan adik2 ~


minggu ni mmg xdek mood lain, kec mood boring...mood exam...ape tak nye, bdk2 dh start final exam...2 minggu plk tu...bmakna 2 minggu la gak aku kene jg exam...so, very the buhsan,kan??bkn very the bohsia, owkay!huhuhu...

sesambil duk jg exam, tetiba "tingggg" tringat ms aku exam PMR dulu....aduh duh...ade kenangan y mencuit rs....mula la duk menyumpah, knp la aku tringat...klu boleh, xnk igt smpi mati....huhu...sbnany xdek la pahit mana pun, tp xsuke tul tringat kisah ni..ceit!!ceit!!

aku exam PMR tawon 199x (hahaha...xleh btau..klu aku btau, nnt korg kire bape umur aku..haha..haha)... yang boleh jadik cerita nya, di slh 1 hari exam....korg jgn la tny aku, "exam hr ke brp??", "tgh jwb paper ape??" aku mmg dh hilang ingatan psl bnde ni...y cnfirm, di slh 1 hr exam tu la...pg2 ms nk msuk dewan exam, br aku prasan 1 bnde....ic aku xde!! wadehel??xmungkin!! na mungkin,hee!!sbb tiap2 pg, hatta mlm sblm exam pn aku mmg akn check segala bnde y nk bwk msuk dewan exam...pen, pensil, pemadam, ic, bla2...aku jenis teliti la gak...tp wadehel hr tu xde????? aku selongkar beg 4,5,6 kali..tp aku yakin, mmg xde!! aku dh risau gile babeng....sape xgabra,kn?? dh la exam bsr...ms tu plk kite br umo 15thun...mau x takut??mau xkecooot???? nsib baik xterkencing....hmmm....

dgn hati y dap dup dap dup, aku msuk dlm dewan...tawakal gile....hati mmg xtenang lgsg...aku jwb exam mcm biasa...tgh2 jwb exam tu, cam biasa la...ade cikgu ppuan y dtg check ic...
aku jwb "ade, tp ttggal kat luar"
pengawas tu tulis ckit kat ketas dan kata "ok..nnt bwk msuk utk periksa lps ni ye.."

nsib baik pengawas (cikgu) ni baik...die blah...igtkn dh settle...tetiba dtg plk ntah dr ceruk mana, sorg lagi pengawas laki....kerek semacam je...dtg je kat meja aku, dia tnya bende y sama...."ic mn.." nk kata ape lg, dialog aku pn msti la sama..."ade, tp ttinggal kat luar..." die mcm xpuas hati je....dgn kereknye, klua la dialog dr mulut dia : "lps ni g amik ic!"

boleh korg bygkn prasaan aku??nk jwb exam cmane ni wei....mcm2 rs ade ms tu...gelabah toksah ckp la...15 tahun, wei....br 15 tahun...tgh naif gile...kene sergah gtu, hati tobat xleh tenang..jwb pn mcm jwb x jwb je....tp aku still jwb gak aaa smpi abis...bl dh hnta ketas exam, igtkn dh xdek pape...kot2 die lupe ke, xpun die stakat sergah je td tu...tp nk wat guane, dtg balik rupenye...huhuhu...smgt sungguh cikgu y umo ~30 tu nk gado ngan budak umo 15...kurg kasih syg agknye...nk bguro sendu ngan aku..hikhik...aku dh agk, ayat die mesti kerek...eleh..ngan budak umo 15, boleh la ko ek...huhu...dgn kerek, dia kata : "awk g amik ic...sy tgk muka pn sy tau awk xbwk!!" walawei...kerek gile die ms tu...dh la nada die bcakap tu tinggi...bebudak lain sume duk pakat tgk kat aku ms tu...malu + mrh + geram tul ms tu...pdhl dh hnta ketas dah pun....toksah la bkira sgt....lagipn mmg aku la muke y duk kat meja tu seminggu...toksah la strict gile babas sgt...kat matrik pn x strict gitu skali...ni x, xdek pengampunan langsong!!hahaha..nmpk sgt mrh aku tu tbwk2 smpi skrg..kui3....

sambung...sambung...huhu...aku ni xtau nk wat ape..ye la, hati aku mmg cnfirm 200% y ic mmg xdek dlm beg aku...aku dh carik...bkn 2,3 kali...bkn 3,4 kali...tp 5,6,7,8 kali sblm msuk exam....aku dh belek stiap muka surat buku y ade dlm beg aku...tp sbb aku kene blakon dpn die (sbb takut), aku g jgk...wat2 bukak beg, carik2..aku dh nk nangis dh ms ni....takut aku failed la, ape la..mcm2....gilos tul..huhu...tp tu la...Allah ni Maha Mengasihani....miracle...mmg miracle...ditakdirkn Tuhan, aku jumpe kat celah2 buku!! pdhl aku mmg yakin 500% mmg ic tu xdek sblm ni...buku latihan aku ade 1 je dlm beg tu...aku belek2 lebih drpd 5kali...x kan aku slh..mmg aku yakin ic tu xde, ms aku carik td...tp skrg, ade!! mmg rzki aku la....mmg Tuhan nk tlg aku....alhamdulillah...aku punye la suke, aku msuk dewan smbil senyum..smpi tlinge nih aku senyum...trus terang, aku agk 'ek' ckit la ms tu..mgkin sbb aku marah ngan cikgu tu kot...die tegur smpi aku malu td...ms aku msuk balik tu, ramai org duk tgk aku...nk tau ape jadi la tu..huhu...aku pn g kat cikgu tu, tnjuk ic smbil kata "kan sy dh kata, ada..."

hahaha...bahagia gile aku ms tu...lega, Tuhan aje y tau...huhu...boleh jadi jgk, ms aku carik pg2 tu dlm kead gelabah...sbb tu xjmpe....dan mgkin jgk mmg xde, tp Allah permudahkn urusan aku...pape pn, aku bsyukur sgt2..dan pristiwa tu sgt2 la xbest u aku igt....aku ckup xsuke klu tringat...tp tu la namanya pengalaman...xsemestinye y indah2 je, y sadis pn pengalaman y boleh mengajar kite jgk,kan....tp, sbb pengalaman ni la jgk, aku beringat ttg 1 pkara...bl2 bdk nk amik exam, aku cube sebaik mgkin utk tunjukkn muka y manis (senyum) pd semua bdk2...xckp dgn nada y memungkinkn pljr takut/xsenang...sbb hr peperiksaan adlh hr y sgt penting...y sgt menakutkn bg sesiapa y bgelar 'pelajar'...wlupn 1 pkara kecik, boleh mnyebabkan diorg ni xselesa, takut, dan seterusnya hilang arah ms mjawab peperiksaan..btul x, adik2 ku y bgelar pelajar??so, trima kasih pengalaman...sbb mberi aku 1 pengajaran bguna...klu x, mau aku menyinga dkt budak2 spjg exam...hahahaha....
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

3 Response to "~ berkongsi cerita ngan adik2 ~"

  1. Anonymous Says:
    May 25, 2011 at 8:52 AM

    dgn ek nya "kn sy dh kata, ada.."
    hahaha..sumpah comel..

  2. Anonymous Says:
    November 27, 2011 at 2:07 AM

    Ya, mungkin karena itu

  3. onniye*occuke says:
    December 25, 2011 at 1:26 PM

    Xde la comel mane pon..hahaha