:: edisi raya cina 3 ::

ptg sehari sblm smbutan raya cina hr tu, kan kitorg dh pakat...nk balik smula ke rumah tpt kitorg dibesarkn dulu...xjauh pun drpd rantau panjang...dlm 10 min je kot...klu nk ikutkn,aku dulu dilahirkn kat machang...ms tu ayah aku jadi bang pulis kat ctu...pastu xsure plk abh aku pindah keje kat mn, tp kitorg adik beradik ditakdirkan mbesar kat cni la...kmpung gual to'deh....hmmm...xtau nape ms nk tulis nama kmpung ni, aku ade perasaan segan...bkn sbb aku xbangga dgn tpt aku dibesarkn, bkn aku xbterima kasih dgn tpt aku simpan kenangan dgn mak ayah, adik badik aku...tp....ade sesuatu y wat aku tsentuh ckit la bl cite ttg tpt ni....nnt aku cite,k...

ms mula2 smpi kmpung gual to'deh, aku cpt2 carik umah aku....aku igt lg, umah aku btul2 sblh skolah rendah...yesss!!aku dh nmpk....dr jauh aku dh nmpk dapur umah.....wlupn dh ada pokok y melingkar, tp aku igt la batu bata kat bahagian dapur umah...aku igt lg ade 4 tingkap drpd tepi....tp....tiba2 aku 'stop' drpd dekat dgn umah.....klu td aku bjalan laju, xcited...tp skrg aku bjalan pelan...smbil hati aku rs sebak.....bcmpur2...sebak sbb xsgka dpt tgk lg umah tpt aku mbesar...dlm ms y sama plk, sebak sbb tgk umah ni dh lain.....xterjaga....buruk, mcm xde sape y hirau.....aku lari ( ye ke??huhu) g peluk umah aku, mcm dlm gmba ni..aku btul2 rindu umah aku....tu je y aku bleh ckp...sob2...

bl aku bjalan ke bahagian dpn umah, ms ni aku btul2 rs xtahan.....Tuhan aje y tau, btapa sedihnye bl aku tgk umah aku dh xserupa mcm dulu.....aku xsgka umah aku dh jd tlalu 'uzur', pdhl mngikut ckp ayh aku, mak sedara aku tggl kat umh ni skrg ni....dlm hati aku ni mcm xpcaye...."ni ke rumah y wat aku bgga sgt2 dulu??" "btul ke mkcik r&^%$% duk umah ni??klu btul, knp die xjg??xkn sekotor ni??" mmg byk soalan y ade dlm benak kepala aku ms ni...ckup byk prasaan xpuas hati y bkumpul dlm kepala, hati,perut, ginjal aku sume2......aku syg umh aku....smpikn aku xpenah sgka umah aku jd mcm ni....wlupn ayah ngan mak aku xbckp ape sgt, tp aku tau...diorg msti lg sedih....hati mn xsedih, bl umah y kite bina dgn duit kite sndiri, jd mcm umah tbiar....mmg menyakitkn mata, mnyakitkn hati....hhhaaaaaaaahhh......aku mmg byk mengeluh hr tu....aku bleh prasan, golok ngan hadi y ikut ptg tu pun kecewa......

drpd dpn umah, kitorg jln keliling umah....atap dh pecah sana sini...tangga y sblm ni penuh dgn marmar dh xdek lgsg......sape y buang pn aku xtau....pdhl kat cni la tpt kitorg berehat xkire pg, tghari, ptg dulu2....tpt ank branak bmain...tpt kwn2 mak aku dtg bborak....kat tgga ni la gak tpt kitorg tgkp ikan tiap2 kali banjir stiap thun....jd korg phm kan, btapa byknye kenangan indah kat tpt ni dulu...tp skrg ni, sume tpt kenangan ni dh rosak...dh xdek...hati aku mmg tguris sgt2.....bl aku tgk keliling umah ni dipasang dgn 'jaring kain' y mcm pukat, lg la nmpk rumah ni buruk dan terbiar......mgkin mkcik aku psg spy xdek binatang y msuk berak kot...ntah la...mgkin....(ooo..lupe nk btau..abh aku kata, mkcik &^%$%& dh xduk cni...die ikut laki die duk tpt lain..patutla xtjaga) batang pokok kelapa tu plk, lg takjub kan...mgkin hanyut dek banjir kot....dh tersadai kat ctu, xdek sape y nk tlg angkat dan alihkn.....so, lama2 die akn mereput kat ctu la kot,slagi xde sape y alihkn,kn....hmmm....

kat 1 sisi sblh knn umah, ade 1 balkoni...boleh ke aku pggil balkoni??ok la ek...tarah je...xtau nk pggil ape...kbtln umah aku mmg bsr...ade 3 balkoni..belah dpn, kiri, knn....bese la umh kampung..mmg besar......dpur ( xtmsuk bilik air) aje pun dh sama saiz ngan 2 pdg bola tmpr.....besar,kn....y balkoni mcm gmba ats ni la tpt kitorg adik bradik suke lepak...tbaring kat cni..tdo tengahari smpi ptg...klu kwn2 dtg pun, diorg suke panjat, dan kitorg main kat cni.....tp korg tgk je la....simen pun dh pecah2...blum lg cite psl ukiran kayu y abh aku psg keliling balkoni ni...korg mmg xkn nmpk, sbb dlm gmba ni dh xdek pape...kan ke togel tu...rongak...tggl btg kayu ats kepala kitorg je...pdhl dulu, penuh btg2 kayu y abh psg keliling....skrg, sume dh xde...tgkp blkg tu pn dh pecah, ditampal dgn kayu aje.......mcm tu je???hmmm.....mengeluh lg kitorg.....

dulu2, ni la telaga tpt kitorg mandi...pg ke, ptg ke....ni la tptnye....ms dulu, umur br 5,6 thun....so, xdek malu2 ni...pakai suar pendek je udah.......perigi ni tggi gak, sbb ats tnh tu abah aku psg 'kalbok'..phm x 'kalbok' tu ape...hmmm.....xigt dh bahasa stended pggil 'kalbok' ni ape...tp hrp2 korg tau la..huhu....ms dulu, bjengket gak tiap kali nk angkut air...ye la, air nun jauh kat dlm...air mmg tinggi, tp dah sbb psg 'kalbok' tu, tu y kene bjengket tu...tp pengalaman angkut air drpd perigi mmg best...sape2 y penah merasa cmane gune perigi mcm ni, mmg btuah..mn x nye, kite dpt tiap cebok air tu dgn usaha kite sndiri,kn....sbb tu aku sgt2 mhargai air....ms dulu, penat klu nk 'karah air' byk2...tiap kali 'karah air', 'save' gile2...hahaha....lg 1 y wat aku syg telaga ni, umi aku ade lepas ikan dlm ni....kdg2 ms nk amik air, kitorg nmpk ikan tu...sweet,kn....telaga ni dh mcm 'dekat' sgt dgn famili aku......tp tu smua dulu.....skrg ni, telaga pun dh roboh...air pun dh kering....pelik sbnany...knp smpi jd mcm tu skali...tp tu la...bl ade tgn2 y xmghargai keindahan alam, xmghargai 'nilai tradisional', semua ni dh xdek mkna....aduhai...sedihnye rs....aku hrp bl aku ade ank esok2, aku dpt bina 1 perigi utk ank2 aku tau mcmana mak diorg (ayh tu xtau la guano...huhu) mandi ms kecik2 dulu....msti diorg jeles, xleh karah air...huhuhu....tp!!klu diorg gelakkn mak diorg ni, ek sbb diorg leh mndi shower, jg la...aku debik, aku cepuk sorg2...aku potong bil air..mndi perigi la korg mcm mak korg y korg gelakkn nih!!puas hati aku..huh!!

sblh umah aku (y blh kiri) tu, aku igt lg..umah cik ngan aboh...ni la tpt kitorg adik bradik mbesar...kire rumah ke 2 kitorg la...hotel tumpangan..hehehe...xkire siang mlm..rs nk tdo sini, tdo...nk mkn,mkn...mndi pn slambe je kat cni....ish3...gile xmalu tul...bl kitprg balik br2 ni, umah cik ade lg.....tp, cik dh xduk ctu...org lain y duk cni.....so, aku cume pndg dr jauh je....smbil tringat balik kenangan kat umh cik..hmmm...dh lama sgt xjumpe cik...aboh dh xdek....cik je y ade lg....abh aku ade ckp, die ade jmpe cik...dh bongkok dh....cik dh tua sgt....mngalir air mata aku bltringat cik, aboh...diorg la 'nenek' kitorg ms kecik2 dl....diorg y jg kitorg...diorg tlalu baik, mcm 1 famili...aku dh anggap cik ngan aboh mcm nenek dan datuk aku sndiri...aku btul2 rindu diorg......mdh2an Allah bg ksihatan y baik u cik, smpi akhir hyt die...amin....mdh2an ade rzki, aku sempat jmpe cik 1 hr nnt....amin.....

korg nmpk x pondok kecik y belah knn??aku igt lg, ms aku beringus lg, dlm 5thun kot...abah dgn pkcik2 lain bina pondok ni....aku tnya abah, knp wat umah kecik ni....br aku tau, abah bina pondok ni utk tlg 1 famili sush (xigt sape)...diorg boleh duk umah ni....abah xdek duit y byk, sbb tu abah cume boleh buat umah y kecik je....dulu aku xphm pape, tp skrg aku ckup bangga dgn ape y abah wat, tmasuk pkcik2 (kwn abah) y sama2 tolong wktu tu...aku igt lg, wlupn umah ni kecik, ckup u wat famili ni hepi sbb diorg dh ade rumah diorg sndiri....indah sgt kehidupan kat kmpung aku dulu,kn...klu korg dpt bygkn melalui ape y aku cite ni, korg msti dpt bygkn....kehidupan kampung y ckup harmoni.....saling menjaga, mngambil berat dan tolong menolong antara 1 sama lain..hidup bagaikn 1 keluarga y bsr...sbb tu bl aku 'hilang' smua tu skrg ni, aku btul2 'terasa'....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ :: ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

k..dh!!dh!! aku dh xmmpu nk bcerita lag ttg kenangan kat umah ni...nnt air mata aku mengalir xbrenti...skrg ni pn dh merah2 mata aku.......sbb aku tlalu syg umah 'tpt aku,adik bradik, umi dan abh' aku harungi sush seng sama2...bkn skadar tpt kami bteduh dr hujan dan pns, tp kat cni la kami mbina ikatan kekeluargaan mjadi lbih kuat, tpt kami belajar mjadi dewasa, mcari pengalaman y sgt mhl bg aku, sbb dgn pengalaman y mgkin skejap tu la, mngajar aku dan adik bradik y lain mhargai kesenangan hr ni.....srrroooooootttttttt.....i kenot go enimorrr....the water eye is go out not stop...sob2....aku cume nk btau korg, sesambil sedih tgk umah aku tu, kitorg sempat gak aaa bgmba...xtau la nape..frust sgt kot...otak jd xbape btul...nk lyn prasaan frust ni pn, xdek guna...bnde dh nk jadi...so, kitorg lyn bgmba je la....huhuhuhu..jgn mare...hehehe

"gaya..mutu..keunggulan..."
komen aku : haktuihhh!!

kiri : ni la umah kami..taraaaa... (smbil thn perasaan sebak..)
knn : last2, air mata kami jatuh jua....sob2...xcuse me...y kiri skali, y gemok + hitam tlebih tu!! ko tnjuk muke sedih ke takut tu??blakon pn xpndai...tgk y lg 2 org aweks tu....siap kesat air mata,tu...huhuhu


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

1 Response to ":: edisi raya cina 3 ::"

  1. Anonymous Says:
    March 21, 2011 at 9:30 PM

    xde solution ke untuk baiki balik rumah tu??sayang tu...bagi sewa dekat orang ke..