~ luahan hati ttg tpt y pernah bg aku 1001 kenangan manis ~

[aku warning awl2...entry ni ckup la bosan, mengarut, skadar luahan hati seorg ex bdk kmpung y tgh frust....so, y xnk buang ms tu, aku igtkn awal2, toksah bc...biar aku sorg je bc...sob2...huhu]


y degil gak nk bc :
korg usha dulu gmba2 ni....nnt aku wat story telling..hehe..


xcuse me!!bkn tgk orgnye,ye....tgk keadaan sekeliling tu haaa.....huhuhu...sile scrolllll ke ats smula, utk menghayati keadaan sekeliling y aku mksudkan, hoccay....

guane, dh tgk?? ni la suasana kat kmpung gual tok deh, tpt aku mbesar dulu2...kmpung ni sbnany xsmpi 15 minit pn dr bandar rantau pjg, tp korg tgk je la keadaan tpt ni..daif sgt2...aku igt lg, aku mbesar kat kmpung ni dlm thun 80an..smpi tahun 86 kot, bl ayah aku kene btugas kat bachok...tp bl aku igt balik smula kead kampung ni ms aku kecik dulu2, dan bl aku bandingkn dgn skrg ni, 2011, air mata aku rs nk menitik....aku yakin aku xslh & xsilap ttg 1 pkara : kmpung ni jauh lebih mbangun ms thun 80an dulu, bbanding skrg...bunyi mcm gampang je,kn...mcm mhina..seolah2 dh tbalik, dulu lg mbangun drpd skrg....klu ikut logik, mcm xlogik...tbalik...ptutnya skrg lg maju drpd dulu...skrg kan thun 2000..tahun millenium kononnya...Y2K,kn???

tp....btul ke aku menghina??? aku xmenghina & xde niat nk menghina..aku cuma sedih.....mcmana kmpung y hny xsmpi 1/2 jam pun drpd bandar besar, tp kead sgt daif...y hijau tu bkn hutan simpan, tp pokok terbiar...y melata di ats tnh tu bkn tanaman sayuran mn2 kebun, tp belukar....pokok rapuh tumbang merata2...rumah tinggal terbiar...aduhaiii...sayu hati aku ni......kmpung ni dh jd mcm kampung yg terabai....xdek pmbangunan, kebersihan xtjaga...aku rs mcm, pnduduk kat cni bkn duduk dlm kemiskinan, tp dh msuk kategori daif....aku tau, msti dlm rmai2 org kmpung kat cni, still ada y hidup seng/sederhana...adat la tu,kn....kat mn2 pn situasi mcm ni msti ada....tp minoriti y hdup seng xbg ape2 erti pn pd aku, klu majoriti msih hidup sush / melarat.....

aku xnk komen byk psl bnde ni, sbb klu aku duk mbebel byk2, aku takut lama2 aku akn terrrrrrrsentuh ttg politik..bnde ni dh la sensitif...cume sbg 'org y pernah tggl di tpt ni, y merasakn tpt ni pernah bjasa pd aku', aku sekadar nk meluahkn ckit rs hati aku..mgkin ttg 1,2 perkara.......

:: 1 ::
bl aku menulis ttg pkara ni, aku letak dr aku kat tpt org y 'do not stand behind any political party'...aku xdek nk slhkn mn2 pihak, tp aku ttanya2...mn adun kawasan ni?? knp biarkn kmpung ni mati?? aku pcaya, org kmpung ni bkn mtk kmpung diorg berubah jd setaraf kl...tp cukupla klu bg sedikit kemajuan pd kmpung ni...klu rs kmpung ni dh smpi thp 'tlalu nazak', 'tlalu parah' utk nk dibangunkn, bg la peluang pd parti lain utk bngunkan ckit tpt ni..serius, aku rs kampung ni xmbangun dan SGT KOTOR!! kamon la....jgn cume 'nk menang dlm pilihanraya', tp lps pilihanraya, xlalu nk pijak kaki kat cni...nk hrp org kmpung ni ubah mentaliti utk pilih org y lebih bagus sbg adun, aku xrs ini 1 hrpn y ade high percentage...nk slhkn org kmpung pn, xmmpu....kite xberada di kedudukan diorg, xberada di keliling diorg y xsama level pendidikan dgn kita(mgkin rzki kite lbih baik ckit dr diorg), xsama byk pengetahuan, pdedahan ttg dunia luar,pengetahuan ttg hak, ttg kemajuan tnpa mengabaikan agama, ttg..ttg...ttg...argggghhhhh.....tlalu byk rs xpuas hati dlm hati aku ni....xtluah dh pun....hmmmm....

:: 2 ::
bl ank2 muda kluar kmpung dan cari kemajuan & kehidupan kat tpt lain, maka tinggalla sesuatu tpt tu jd 'kmpung org tua'...bl xde org muda, xde la 'suara' y akn demand nk itu, nk ini demi khidupan y lbih selesa...jd hr bganti hr, bganti bulan, bganti thun, kead kmpung ttp sama...org2 tua mgkin rs diorg dh xperlukan kemajuan...di usia diorg skrg ni, tumpuan cume pd ibadat...asalkn dpt mkn tiap2 hr, dpt ke surau tiap2 hr, dh ckup bg diorg...y tu aku xnk argue...mgkin btul klu kite letak diri kite d tpt diorg....tp dr segi 'ape y kite nk bekalkn pd ank2 kite' di ms2 akn dtg, mgkin kite xterpikir....xkn kita nk wariskn kemiskinan pd ank2 kite...xkn kite xnk tgk ank2 kite diberi peluang y lbih baik dr segala segi......hmmmmmm...

ms aku balik br2 ni, aku igt smpi skrg ape y abh aku cite.....mengalir air mata aku bl tringat cite ni......crita ttg ank2 muda y msih tggl kat kmpung ni, y hilang arh tuju hdup, hny krana xde peluang utk diorg mjadi org y lbih baik....ms aku kecik, aku ade kwn laki sblh umah aku...adik bradik aku pggil die ma'min...mgkin nama die muhaimin, ntah...aku pn xigt...tp tu cerita 20++ thun y lps...balik br2 ni, aku tny abah aku..."ma'min kat mano skaghe,bah?" sebak hati aku bl aku dpt tau, ma'min skrg ni tgh tggu hukuman gantung...sbb edar dadah....dia kene tgkp dgn bini die...dua2 kene tgkp dan dua2 kene hukuman gantung, tp isteri die meninggal ms dlm penjara..jd cuma dia sorg y tgh tggu hukuman gantung...sebak...merah mata aku...tringat kenangan ms kecik2 dl..main sama2....xsgka jd mcm ni....esoknye bl aku pegi umah die, jmpe dgn mak ayah die, aku simpan cite y aku tau psl ma'min...wat mcm biasa...tp dlm hati aku, sedih tgk mak ayh die...mdh2an diorg sekeluarga kuat, tabah dgn dugaan ni...

tu br 1 cerita..hati aku tergerak utk tny abah aku ttg ank2 muda y ada kat kmpung ni...sbb kmpung ni sunyi, seolah2 ank muda xde utk hidupkan suasana kmpung ni....abah aku bkk 1 lg cerita, y baru je org2 kmpung cite pd abah aku pg tu...org muda mmg xramai kat kmpung ni....dh la xramai, y ade pn, ada y dh jd gila....umur br 20an, tp dh ada beb org y gila...semuanya sbb dadah....ambil pil kuda blebihan...dadah ape lg tu,aku xtau...tp mmg mnyedihk bl kite pikir blik, diorg muda...umur pn 20an..tp otak dh rosak sbb overdose, smpi jd gila....aku mengeluh pjg...seteruk tu ke, kead kat kmpung ni skrg ni?? ms ni la aku tringat, baru2 ni ade kuar dlm paper....

RANTAU PANJANG: Polis menahan enam lelaki bagi membantu siasatan berhubung kejadian membelasah seorang duda anak tiga hingga mati hanya kerana dituduh mencuri getah beku dalam kejadian di Kampung Bakat Hilir di sini semalam.

Mohd. Saupi Mohamad, 38, dari Gual Tok Deh di sini disahkan meninggal dunia selepas menerima rawatan selama 55 minit di klinik Rantau Panjang akibat cedera parah di belakang kepala dipukul dengan benda keras. Dia dihantar ke situ pada pukul 1.50 petang.

Difahamkan, Mohd. Saupi dipukul di sebuah kawasan padang untuk tambatan lembu pada pukul 12 tengah hari selepas dikatakan dihambat sejauh 12 kilometer dari Gual Meso di sini.

Menurut Ketua Polis Daerah Pasir Mas, Asisten Komisioner, Haliluddin Rahim, sebaik tiba di lokasi kejadian, pihaknya mendapati mangsa mengalami kecederaan teruk di kepala sebelum dihantar ke klinik tersebut pada pukul 1.50 petang./kosmo

dlm kepala otak aku ni ade 1 je..."ada kaitan dgn dadah ke??????" aku mtk maaf la pd famili arwah...bkn nk buruk sgka, tp kead keliling kmpung ni y seolah2 dadah dh jd raja, mnyebabkn otak aku ni xleh tolak kemungkinan ni....sbb mmg biasa aku dgr sblm ni, ramai penagih y tpksa mcuri besi, getah utk jual...u cari duit beli stok dadah....nauzubillah...aku hrp x....tp hati aku kuat kata y dadah mgkin dh jd 'tuan' di kmpung ni...mmg aku igt lg, pernah wktu kitorg balik 9,10 thun dl...bsepah brg2 hisap dadah kat beranda umah aku...tu 10 thun y lps...klu la ms dulu pn dadah dh ada di kmpung aku, ni kan plk slps 10 thun....agknye pengaruh dadah tu dh tlalu tebal kat kampung ni...tp jauh kat sudut hati aku, mdh2an x....mdh2an kes dadah kat ctu cume y aku dgr tu je...xde dh y lain!! amin....

hmmm...pjg plk aku cerita...sori la klu luahan aku ni ade y slh...mgkin ape y aku luah ni ade y slh..mklum la, hati tgh mrh...tgh sedih...kdg2 kita xmmpu bpikir dgn baik..tu y klua mengarut2 tu...tp ikhlas, aku hrp akan ade sesuatu y berubah d kmpung ni....aku hrp pnduduk kmpung ni akan ade peluang utk tgk & rs sndiri sedikit kemajuan d kmpung ni...jgn pk negatif ttg kemajuan/pbangunan y dikatakan cume utk kepentingan 'duniawi'...sbb aku pcaya, dgn sedikit kemajuan y diberi, boleh mengubah byk pkara pd pnduduk kmpung ni...sikap, pemikiran, kesediaan utk berubah ke arh y lbih baik, kesedaran ttg hak dan kemampuan diorg mjadi org y lbih baik, minda y lbih trbuka,dan mcm2 lg.....cuma bg la 1 peluang utk diorg....aku pcaya, kemajuan xbmksud kite mengabaikn agama...org politik pun 1, ckup2 la bckp bnde y xmbntu seseorg tu mjadi lbih bijak...aku benci politik y mbodohkn org...ada y kata "akhirat lbih penting...kmjuan ni dunia je..dunia ni smntr...xde pbangunan pn xpe.." ada plk y asik dgn nk buat pbangunan,kemajuan, smpi lupa agama...aku ckup xsuka org2 mcm ni...seolah2 kemajuan/pbangunan ni xboleh seiring dgn nilai agama...politik skrg ni mmg shit!! y jd mangsa, masyarakat..nk2 y xamik tau psl smua ni...org nk pijak / kencing ats kite, kite still xtau....tadah je...nganga je...hmmm..........utk kampung y pernah bjasa pd aku, y pernah bg aku kenangan y ckup indah u aku kenang dlm hidup aku, aku cuma mmpu bdoa, 1 hr nnt akn ade rzki, org2 kmpung ni akn dpt hidup dlm suasana y lbih harmoni..y lbih baik dr hr ni...smoga dpt hidup dlm kesejahteraan dunia dan akhirat....amin...
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

1 Response to "~ luahan hati ttg tpt y pernah bg aku 1001 kenangan manis ~"

  1. Anonymous Says:
    March 21, 2011 at 9:23 PM

    so, awak sebagai orang muda, apa awak akan buat bila keadaan macam nii jadi? kita pun xleh nak harap sgt kat dun tu...selagi kita sndiri x tampil bagitau masalah, x jadi gak kan..just my opinion..hahaha