~ ank angkat n ibu bujang ~ hehehe ~

pekerjaan :
pensyarassssss..hihi...penyanyi pun ye...kat bilik ayor...hari2 plk tu!!huhu

pendapatan :
haha...haha...tolak byr kete, byr insurans, asb, kutu, tggl la seposen dua...tp ckup la utk 2 org makan...xdak hal lah!! hak2

tahap boros :
mmm...bleh thn....nk beli dslr lg..nk beli sofa baru lg...nk beli mini cooper lg...hehehe...tp stakat ni, xdek lg smpi thp kebulur...hehehe

tahap penyayang + sifat ke'ibu'an :
owww...xyah disangsi, diprotes, mahupun disangkal...aku mmg penyayang...pengganyang pun, mcm ok gak...hahahaha...alah...adik2 bwh aku ade 6...sume jg sndiri...so, mcm hebat jah..hehe

kelebihan :
terer mate...keh3
suke mkn....so!! 1 keuntungan tu...hehehe...
ish...byk gile kelebihan, kehebatan aku...smpi xmmpu nk list...boleh, gitu??hahaha

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

hmmm..korg xpelik ke aku meroyan pasai ape??hehehe....xde pe pun..td ade tbaca 1 artikel ni....nk bc?heh!! sebok je nk bc etek...ho la...ho la....meh kite bc sama2...aku tepek y mn penting je la,k...hehe

SAYA seorang wanita bujang berumur 47 tahun yang bekerjaya. Saya tidak berkahwin kerana ada beberapa masalah peribadi dan ia bukan kehendak saya. Dalam umur yang sudah mendekati senja, saya berasakan peluang untuk berkahwin amat tipis. Saya berhasrat untuk mencari anak angkat sebagai pengisi kesunyian.

Baru-baru ini saya mengambil anak angkat seorang bayi lelaki daripada seorang remaja yang terlanjur dan sudah insaf. Saya bercita-cita menjadikan bayi lelaki ini sebagai 'anak saya' sebenar, agar satu masa nanti tidak timbul masalah 'mahram' dan 'aurah' apabila dia dewasa kelak. Persoalan saya ialah apakah pandangan Islam dan persepsi budaya Melayu mengenai perkara ini (wanita bujang menyusukan bayi)?

Ibu ingin tahu
Kg Tunku, PJ

ISLAM tidak melarang umatnya mengambil anak angkat. Dengan niat dan cara yang betul, memelihara anak angkat boleh menjadi amal salih yang dapat membekalkan pahala berterusan menjangkau ke alam barzakh dan akhirat.

Pengambilan anak angkat oleh mereka yang mempunyai kemampuan kewangan dan kemasyarakatan sedikit sebanyak membantu mengatasi masalah sosia. Dengan kata lain, amalan mengambil anak angkat memenuhi keperluan secara timbal balik dan memenuhi naluri keibuan dalam jiwa setiap wanita.

Namun, tidak semua wanita dianugerahi cahaya mata. Maka, mengambil anak adalah penyelesaian baginya. Dan dari segi yang lain pula ia memberi peluang kepada anak yang tidak mempunyai tempat bernaung kerana kematian ibu bapa, kemiskinan dan sebagainya mendapat pembelaan sewajarnya.

Mengenai hukum wanita bujang menyusukan anak angkat, fuqaha pernah membincangkannya dalam bab – adakah disyaratkan wanita yang menyusukan itu disetubuhi (bersuami) dan mencapai usia tertentu atau tidak?

Ulamak, Mazhab Hanafi, Syafi'e dan Hambali berpendapat, wanita yang menyusukan bayi itu tidak disyaratkan berkahwin dan disetubuhi. Jika payu dara seorang dara mengeluarkan air susu, dan susu itu diminum oleh bayi, maka berlakulah hurmah (haram berkahwin) antara wanita itu dan kerabatnya dengan bayi itu seperti haram dengan sebab hubungan nasab.

Mengenai usia wanita yang menyusukan, mereka menyatakan disyaratkan usia wanita itu tidak kurang sembilan tahun kerana kemampuan mengeluarkan susu adalah berkaitan dengan kemampuan mengandung dan melahirkan anak. Kanak-kanak bawah sembilan tahun tidak boleh dikatakan sudah mampu (dari segi fizikal) melahirkan anak.

Dari segi persepsi budaya Melayu, apa yang saya perhatikan ia sering berubah-ubah dan tidak semua berlandaskan hukum syarak. Sesuatu yang pada suatu masa dianggap jelek, bertukar menjadi baik pada masa yang lain. Justeru, apa yang penting adalah hukum Allah SWT kerana Dialah satu-satunya yang berhak menentukan halal atau haram sesuatu perkara. cdt : halaqah.net



lps bc artikel ni, aku senyum sorg2....tumpang hepi ngan kebahagiaan dan rhmat y Allah bg pd kakak kat ats ni..congrats sbb dpt jd ibu...bravo kak!! hehehehe....sesuatu y pelik ke, bl org bujang mula terfikir utk mencari ank angkat???hmm...sronok gak topik ni sbnany...aku pn mcm ade byk sgt pendapat y aku nk share, tp tu la...nk cite lebih2 pn aku nk xm lusa ni...mn sempat nk bebel pjg2...so, aku cite ckit pn ok kot...kan??hehe...

kat ats tu, check list aku la tu..lyk ke x aku amik ank angkat....so, ape kputusan korg??lyk x??xlyk???heh!! uols mmg...dengki!!huhuhu....

masy kite mgkin belum 'open' sgt ttg bende2 cenggini....persepsi kebanyakan org (diorg tau ke persepsi tu gapo dio???argggh.....) :
"xyah la...esok2 dh kawin, sush...."
" ko dh kawin nnt, klu ade ank sndiri,guane??"
"xsama ank angkat ngan ank sndiri...."
"syg ank angkat xsama ngan syg ank sndiri.."

hmmm....stuju x klu aku kata, kite ni kdg2 tlalu mdengar kata org....tlalu mudah 'takut' dgn kata2 org...tlalu berfikir
"nnt ape plk org kata?? "
"nnt org mengata kite"
"nnt...."
"nnt...." dan "nnt...."

tlalu byk y kite takut, hanya kerana takut pd persepsi org....seolah2 org luar y menentukan kebahagiaan kite,kn....kdg2 kite prasan x, org hanya tau bcakap...org xsuke bcakap bende y baik..xkire la ttg sesiapa pun...ttg kite pn tmasuk la skali...ade ke org suke puji kite??x...tp ade ke org suke kutuk kite?heh!!tobat byk....huhuhuhu.....jd sama la jgk tentang ahkak2 bujang y amik ank angkat ni...masy kite belum 'terbuka' untuk terima benda ni sbg sesuatu y +ve...

aku x slhkn diorg..tp klu kite renung sejenak....kite ptutnya sedar....psepsi ni dtg drpd kebanyakan masy y xmbuat kajian ataupn y sering membaca, ataupun y mengambil tahu ttg perkara ni...aku lebih suke "mcari" pendapat drpd org y mengambil tahu hal ehwal semasa negara kite, bbanding drpd majoriti org2 y pegi keje @ duk umah y xbc paper, xdgr berita, xtau isu semasa, cume tau mengumpat kat opis, cume tau gosip psl artis, tp asik menghukum org sana sini....tmsuk la cite nk ahkak bujang nk amik ank angkat ni.....

kdg2 rs sedih, bl tgk org keliling kite cume tau dan suke menghukum...cpt je mulut tu kata "xbagus", "xelok"...oloh...tau sgt la die tu...klu tau, dh lama jadik loyer, kak oii....huhuhuh...bkn ape, kdg2 aku kesian gak dkt ahkak2 y still bujang, y xdek ank u ubt rs sunyi diorg....knp x kite pejam mata kejap, cuba bygkn klu kite kat kedudukan diorg??cube tny dr kite sndiri...
"x sunyi ke kite"
jgn asak diorg dgn soalan2 bodo (sori....)
"kawin esok, ade ank,sush..."
ooowwwwwhhh plis laaaa....ahkak2 ni xtau pn diorg tu akn kawin ke x...jodoh bkn d tgn diorg...sbb diorg xkawin2 smpi skrg la, diorg cube u carik jln mengisi rs sunyi diorg....dan kputusan u jg ank angkat ni pn xslh pn..kan?? drpd korg duk asik suh die tggu 'kawin', baik la korg galakk die jg ank angkat..pahala pun dpt...xpun, ape kata korg je y g tlg carikkn jodoh u ahkak2 ni???lg bpaedah....heh! condemn je tau...menolong tu xdek plk!

kdg2 nk slhkn org keliling pn, xleh gak...ape daya kite, klu mentaliti org keliling kite still mcm tu?? mbaca mls...bkk berita mls...suh amik tau psl isu smasa, hal dunia, politik, ekonomi, xnk..y diorg nk amik tau, hal artis...sape kawin hr ni, sape cerai esok....isu smasa ni, lgsung xnk amik tau...klu nk amik tau pn, 1 je...psl bajet...cpt je suh hasben beli sok kabar hr esok..."nk tau dpt bonus ke x..."huhuhuh....

dlm situasi kite y still dkelilingi masy y msih belum 'open' ni, nasihat aku u ahkak2 ni 1 je...blaja la u tabah....blaja u pekakkn telinge...tp jgn ek sgt smpi sume komen2, kutukan2, pndpt2 (pendapatn xde plk) tu di'tong smph'kn plk....kite kene phm gak 1 pkara...masy bckp, menilai bdasarkn:
1) ckp2 kwn2 die y bcerita....
2) drama kat tv....
3) org dulu2 ckp.....
4) pengalaman kwn...mksudnye kisah benar la ni...tp ckit je la...hehe

so, mmg btul, ade baik dan buruknya ahkak bujang ni amik ank angkat....y diorg duk kata
"nnt xsyg ank angkat klu dh ade ank sndiri"
"nnt kene susukan ank laki, sush..."
"nnt klu amik ank ppuan, tetiba kawin plk tu, sush la sbb aurat tu tobat kene jg smpi bl2"
"nnt tetiba xsyg ank angkat klu ade ank sndiri"
tu mmg aku pcaya, mmg pernah berlaku dlm masy kite...sume kemungkinan tu msti ade....sbb pkara2 ni penah jadi la gak, masy kite jadi seolah2 'menolak' perkara baik ni....pd aku, 1 je....sume pkara mmg ade kesudahan y baik, dan ade kesudahan y kurg baik....tp buruk dan baik kesudahan tu, d tgn kite...pendapat aku, 1 je...jgn xnk buat pkara baik, krn takut akn ade kesudahan y kurg baik d kemudian hr..lo....mengalah la tu namanya....baik ke buruk, smua tu blum terjadi...kite ade ms...berdoa dan berusaha..doa byk2.....Allah akn dgr doa kite.....insya'Allah.....

mn tau, dgn kebaikan y kite wat dgn jg ank angkat tu, Allah bls kebaikan kite tu dgn beri kite jodoh...hehehe..so!! rupe2nye kite dpt kawen, dpt ank baru, sbb Allah bls kebaikan kite rupenye.....yeaayyy...hehe...nape la masy kite x pk ke ctu,kn??ni x, sekonyong2 dh kawin, pegnen ke, cpt je tmakan hasutan setan, dok tepikir2 " aisey...ank angkat aku ni guane??" ptutny kite lg mjaga die dgn baik, sbb mn tau Allah limpahkan rezeki pd kite sbb kite wat baik pd die...bterima kasih la sbb Allah temukan kite dgn die, sbg sumber rzki kite....hehehe...adeh...aku plk y lebih2 sronok...awat??gilo??huhu...

so,ahkak2 ku skalian!!! abaikan gesere....eh, abaikan kata2 nista itu!! klu pbuatan ni baik, go on bebeh...wlu 1000 kata hasutan, berlapang dadalah wlupn dgn 1 pujian...lwn kutukan org tu dgn bina kebahagiaan kite sndiri...hati kene keras......igt!!
kite xmkn beras diorg.....
diorg pn xmkn beras kite...
bil air, bil letrik sume kite byr sndiri.....
diorg xbrani kutuk dpn2...blkg2 je lbeh2...so, abaikn!!hehe
ank kite comei esok2, keje hebat, diorg gak y sebok ngendeng tiap2 ptg tepi pgr mtk dijodohkan....nasihat aku, jgn ahkak oiii!!! carik besan y hati baik...jgn bbesan ngan org y mulut puaka aka mulut bau longkang ni!!!hahahaha

k la...aku dh penat dh ni....nok ngepek lagi sbena nyo...segho sedap pulok ngepek....hahahaha....xpo la...aku stop dulu la...koho lamo, koho ngarut...aku nok ngaji buku ptk pulok....aku ni nulih smbil2 weng nok perikso ptk...so, kalu ado ayat2 aku hok tok molek, hok ngarut, hok pok2 demo tok stuju, mitok maaf la deh...mgkin banyok hok pok2 demo tok stuju...beso la...ado hok stuju, ado hok tok...adat la tu....mitok maaf lg skali kalu ado hok ngarut blana2...nulih smbil tok sedar nih!! huhuhuh....


last : klu ade famili y sush, y xmmpu nk jg ank kecik, ataupun sape2 je y xboleh nk jg ank sndiri, boleh la bg kat aku jg....drpd d buang2 merata....aku ni mgkin kaki gelak, tp bab2 jg baby ni, rasanya insya'Allah....so, klu ade sape2 y nk bg baby kat aku, leh je...xdek halangan dlm buat pkara2 y baik.... =)
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

2 Response to "~ ank angkat n ibu bujang ~ hehehe ~"

  1. onniye*occuke says:
    November 28, 2010 at 11:51 PM

    nk truskan usaha ke x?

  2. Anonymous Says:
    March 21, 2011 at 10:24 PM

    nak bela anak angkat ke??kenapa x try jabatan kebajikan masyarakat je?